Saturday 23 June 2012

Sefikrah?

In the name of Allah the Most Gracious and Most Merciful.
2048 23062012 Highlight of the day: Muhammad Khalish was born.


It has been a long time since I started staying in Kedah. So tomorrow I will be going back to Sarawak. I don't feel anything at the moment. Just dull numb. The excitement will come so, I guess? I dunno. Hopes all is well tomorrow, no flight delay and everything. Insyaallah.

And, today would be the last time for me to meet my kak usrah before I am going back to Sarawak until Eid. 

Aku mesti cakap, aku belajar lebih banyak benda bila ada jumpa secara tak langsung macam ni dengan Kak Aiza. Tadi dia cerita kat aku ada kawan dia struggle sikit dengan nak beristiqamah bila berubah. Kita kena faham, Quran dan Hadis kena baca dan faham. Dan kena berguru dengan orang. Kalau kita dah berubah ke arah yang lebih nak mendalami agama tapi tak ada orang yang tolong tunjukkan jalan, agak susah nak beristiqamah dan berkemungkinan besar boleh kembali ke takuk lama.

Macam yang aku rasa.

Mungkin aku patut kongsi sikit personal experience sendiri. Bukan niat nak buka aib sesiapa atau diri sendiri. Moga Allah pelihara aib kita semua, amin. Cuma nak berkongsi. Who knows, boleh tolong. Tak banyak, sikit pun jadi. Half a loaf is better that no bread kan (:

Lol. Kalau kata dulu aku jahat, jahil ni boleh laa. Bukan boleh laa, memang dulu aku jahil, jahat semua la. Cakap je apa yang tak buat, walaupun aku pengawas tapi macam macam je aku buat. I do know covering aurah means I must cover my chest , my hair, my neck and everything. Tapi aku pakai je shawl gaya pelik pelik, buka dada sana sini. Aku pakai je skinny jeans tu. Aku pakai je tudung syria yang sesuai untuk kanak kanak. Kiranya, aku bukan jahil agama cuma aku tak nak buka mata. Aku tak nak berubah. Aku tahu benda tu salah, but I just pretended as if nothing is wrong at the moment.

Itu baru cakap pasal aurat. 

Perangai tak payah cakap la. Memang sejak azali aku suka membuli. Tapi bersebab laa kan. I was verbally and physically abused when I was in my school years. And it was brutal. Very. And kau kena faham, orang yang dibuli, self esteem nya hancuss. Bila self esteem nya hancuss, dia jadi pembuli. 

Macam aku.

So, make it short, aku pernah pukul orang, sepak orang, tumbuk orang, tolak orang jatuh tangga, tampar orang. 

And may I say I am not proud of all the foul things I did, and said.

And the rest is history.


And I am sorry. To myself for letting my soul went astray way to far. And I am sorry to those whom I once, or twice, or thrice verbally and physically abused. 


Aku tahu aku tak nak balik macam aku yang dulu. Aku nak berubah. Berubah kerana apa? Dia.  Bukan aku kata aku memang dah completely baik, overall flawless tak ada lubang lubang yang kata aku dah baik. Tak, aku masih ada flaw sana sini, aku masih kadang kala jahil, lari dari jalan yang Dia dah tetapkan, putus asa, penat (literally and figuratively) dan macam macam lagi. 

And may I say, I am a bad girl in the process of getting better? Hihi I do listen to Rihanna. Need to change that ASAP. 

Dan bila aku pergi usrah ni, aku dapat belajar lebih banyak pasal agama, benda yang tidak diajar kat sekolah secara through and through. Till the deepest of the deepest of the deepest. Dan aku rasa lebih senang nak open up dengan kesusahan yang aku rasa bila join usrah. Alasan?

Sebab sefikrah.

Sebab aku tahu semua orang pernah rasa benda yang sama. Cuma mungkin pada event yang berlainan? Hmm, who knows? Only Allah knows best.

So, bila dah lama tak pergi usrah ni aku takut aku ke takuk lama. Harap harap keep getting better and not vice versa. Amin amin ya rabb. Insyaallah.

It's good to be bad and it's hard to be good.
But hey, no pain no gain. Kan? 

Jom, jadi lebih baik? 




A dream?









Hi everybody! I am Muhammad Khalish bin Mohamad Khairuddin. I am 1 day old. Mak B is so excited.

May Allah bless.
Do good or die trying. *Haha bunyi macam diktator much? Lol.

Assalamualaikum! Have a good day onwards (:

No comments: