Wednesday 28 September 2011

Tudung labuh (:

Salam,

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
Surah An-Nur: 31 (Source from: http://www.alquran-melayu.com/24-an-nur/

Setiap kali terbaca terjemahan ayat 31 Surah An-Nur, terus rasa kuat balik walaupun kena terus tadah telinga dengar orang perli perli pasal tudung labuh. Kenapa mesti perlekehkan perempuan yang pakai tudung labuh? Kenapa mesti jadi sekptis? Kenapa mesti ada stigma terhadap orang yang pakai tudung labuh tapi tak ada stigma dekat orang yang berpakaian tapi hakikatnya berbogel? Kenapa? Memang budaya kita ke? Asal tak kena di mata, satu Malaysia sibuk nak canang? *Ini dah tahap ekstrem. Maaf. Saya juga manusia. Ada rasa marah.*

I only started wearing long head scarf when I started the 2nd week of the semester this year. And, throughout the semester, everyday, I heard lots of insults, perli-perli and all those freaking stuff. What the fish, mann! 

Bila orang buat baik, kau sepatutnya sokong. Bukan kau perli-perli. Panggil aku ustazah, pakai khemah, payung segala macam. Apa masalah kau sebenarnya ni? Kenapa tak kau perli-perli orang yang tak pakai tudung tu? 

Alhamdulillah, dalam ramai-ramai orang yang perli-perli, ada juga beberapa kawan yang sokong perubahan ni. I am not good enough, yet. I am working on it. And, wearing long head scarf would actually help me. To behave. As a muslimah. 

Dahlah. Taknak marah marah lagi. Nanti jadi kawan syaitan.

Okay, sekarang kawan-kawan semua scroll lah ke bawah dan baca pasal kebaikan pakai tudung labuh. Selamat membaca (:

Sumber: Cherry Diary

  1. Dapat mengelakkan diri dari diraba =>  Betul. Badan wanita yang berlekuk-lekuk ni sebenarnya menarik perhatian lelaki. Selalunya, yang jadi kes cabul dalam kalangan wanita-wanita yang dah dewasa ni sebab tak kisah tayang badan yang memang-cantik-tapi-lagi-cantik-kalau-ditutup. Kan lagi baik kalau badan yang cantik dan seksi tu ditutup rapi. Tak adalah lelaki yang teransang nafsunya tengok. Jangan asyik salahkan lelaki. Memang salah mereka sebab raba anda, tetapi, anda kena tengok diri sendiri dulu. Pakaian anda? Bagaimana?
  2. Mendekatkan jodoh dengan lelaki yang soleh dan baik => Tak dinafikan. Semua perempuan nak lelaki yang baik sebagai suami. Untuk bimbing ke jalan Allah, cari keredhaan Dia. Kan? Sedap mata memandang bila bakal mak mertua lihat bakal menantunya pakai tudung labuh. Terjaga sikit anak dia. Lagipun, tak payah lah si suami tu susah-susah nak cakap setiap hari suruh si isteri tutp aurat. Save diri sendiri dari jadi kayu api neraka. Dapat masuk syurga sama-sama. And live happily ever after. Yang ni bukan macam Cinderella. Tapi, insyaAllah kekal!
  3. Tudung labuh sebagai penghalang untuk buat kejahatan dan tingkatkan amal kebaikan => Yang ini memang tak dapat disangakl. Baik, orang selalu anggap orang yang bertudung labuh ni, baik budi pekerti, lemah lembut dan ada pegangan agama yang kukuh. *tapi saya belum lagi sampai tahap ni*. Jadi, bila pakai tudung labuh, secara automatik, akan timbul rasa untuk tak buat kejahatan dan buat lebih banyak kebaikan. 

Contoh 1:

A: Eh, jom pergi bilik Yah.
B: Nak buat apa?
A: Oh, dia ada cerita baru pasal budak kelas kita yang tengah asyik masyuk bercinta tu. Kau nak ikut tak?
B: Errr... *hati berbolak-balik nak pergi atau tak. sebab tahu mengumpat tu bedosa*

......
B: Takpelah. Aku nak basuh baju lah.

Contoh 2:
C: Weh, jom kita tengok Good Luck, Chuck malam ni?
D: Bukan cerita tu lucah ke?
C: Ohh, selingan je tu. Tapi cerita tu sedih tau. Dia kena sumpahan .....yada yada yada......
D: Boleh jugak!

Tapi last minute cancel, sebab terfikir yang dia bertudung labuh dan tengok benda benda lucah ni tak baik.


Ada banyak lagi kebaikan. Untuk tahu lebih banyak, klik sini dan sini dan sini



Lawa kan orang atas ni pakai tudung labuh ni? Love the quote; Beyond face Value. Tak perlu Maybelline, Lo'real untuk nampak cantik pun. (:





Tudung labuh pun comel. Pun boleh bergaya. Siapa cakap tak boleh. Yang penting labuh, 
longgar dan tutp aurat (:





Fatimah Syarha and her husband. Kolumnis Solusi Isu ke 12 yang ceritakan pasal kelebihan bertudung labuh. Manisnya muka dia bertudung labuh! (:    *nak macam ni lah!*

My apology if any of these words are quite harsh and rude. Sorry!


No comments: