Saturday 21 January 2012

Mati

Dengan nama Allah, yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Bismillah.

Mati. Bersedia ke aku nak mati? Amal tak cukup, dosa setiap hari berguni, sengaja atau tak. Aku takut. Aku takut aku kena seksa dalam kubur. Kena belit dengan ular hitam, kubur yang aku duduk jadi lubang neraka. Aku takut. Aku manusia, aku buat salah. Aku tahu, tapi, aku tetap takut.

Kebelakangan ni, aku dengar makin banyak berita pasal kematian.

Coursemate aku baru kehilangan ayah hari Sabtu minggu lepas (semoga allahyarham dicucuri rahmat). Lepas tu dengar Izwan Pilus meninggal dunia sebab jangkitan kuman dalam darah (semoga Allahyarham dicucuri rahmat). Betul, aku takut.
Sangat-sangat takut.

Ya Allah Ya Rabb, permudahkan segala urusan.

Aku jahil, aku banyak buat dosa.

Adik aku bagitahu mak aku demam panas. Ya Allah, pelihara kesihatan mak. Semoga mak cepat sembuh.

Aku selalu terfikir kenapa aku kena hantar pergi seberang laut untuk belajar. Dari Sarawak pergi Melaka. Nanti kalau aku mati, macam mana? Siapa nak uruskan aku? Siapa nak tengok aku? Nanti aku kena tanam kat mana?

Aku takut.


Setiap yang hidup pasti akan
merasai MATI


No comments: