Sunday 12 August 2012

Tak Kenal Maka Tak Cinta?


In the name of Allah the Most Gracious and Most Merciful.

Allow me to blog in malay. Thank you.

Akhir akhir rasanya macam banyak benda yang perlu disyukurkan. Nikmat terlampau banyak. Benda benda kecik yang dulunya paling menyampah sekarang buat diri jadi lebih baik sikit. Banyak sebenarnya benda yang dulu kecik-kecik kena buat, tapi rasa nak rebel je. Tapi, bila dah besar, dan fikirkan balik, oh, ada hikmah rupanya.

Contohnya...:

1. Dulu kecik-kecik start dari darjah 1 kena solat maghrib dengan isyak dalam bilik mak kena baca kuat kuat. Kalau mak tak dengar kena ulang balik dari awal. Doa iftitah, angkat takbir, duduk antara dua sujud, doa qunut, semua kena. Lepas tu mak tasmi' bacaan doa qunut. Salah baca, ulang balik. Baca balik dari awal sampai hafal. Lepas tu muqaddam baca la malam malam lepas maghrib. Dah habis muqaddam sambung baca quran. Habis tak boleh tengok cerita pokemon pukul 9 kat ntv7. Darjah 2 mak kata pergi sekolah kena pakai tudung. Tapi rasa rimas je, malas nak pakai. Masa darjah 1 tak pergi sekolah agama petang, lepas tu aku tak reti tulis jawi. Masa agama, masa paling azab sebab kena tulis jawi. Lepas tu ustazah rohani suruh cakap kat mak suruh daftarkan aku kat sekolah agama. Lepas tu start la hidup kelam kabut. Pagi sekolah kebangsaan, petang sekolah agama. Penat tak payah cakap. Lepas tu bas dah la tak suka hantar awal awal. 7.20 malam baru jejak rumah.

2. Dan bila benda benda ni difikrkan balik waktu aku dah berumur 19 tahun, terasa macam semua yang kena buat tu bagus untuk aku. Contohlah, pasal solat tu. Aku tengah membayangkan macam mana kalau mak ayah tak paksa solat, baca kuat kuat, hafal doa iftitah, hafal doa qunut semua tu. Agaknya manusia macam mana aku harini, solat pun pincang? Entah jadi manusia ke apa, tak tau lah.


3. Lepas tu pasal baca quran tu. Orang kata kalau nak bagi lidah ni tak keras baca quran, kena train dari kecil. Kalaulah aku tak diajar baca quran dari kecil, entah entah sekarang lidah aku kena strok. Keras. Susah nak baca quran. Tajwid pun ntah macam apa nanti. Nauzubillah. Biarlah terlepas pokemon kat ntv7 tu pun. Last last memang tau Ash tu lawan dengan siapa pun, dia akan menang. Sebab ada pikachu.  Cliche.

4. Kalau tak pergi sekolah agama tu, haih, sampai sekarang lah aku tak boleh baca jawi, tak boleh tulis jawi. Alhamdulillah. Walaupun awal awal kena paksa, tapi hasilnya, fuh, memuaskan! Bagus jugak sebenarnya mak suruh start pakai tudung awal awal. Macam ada kawan aku darjah 6, darjah 5 baru pakai. Itu pun waktu pergi sekolah, kira tak berterusan macam tu la. Aku pun bukan berterusan sangat awal awal. Lama jugak rasanya baru pakai tudung bila keluar rumah atau ajnabi ada kat rumah. Form 3 bantai lagi keluar rumah ambik serai tak pakai tudung. Haha, mak selalu tanya dah kebal sangat ke tak pakai tudung keluar rumah tu.

5. Lesson learned: Banyak benda yang kena dipaksa sebelum jadi darah daging. Cuba bayangkan apa akan jadi kalau benda benda baik yang parents kita suruh buat masa kecik, tapi kita tak buat. Apa agaknya jadi dengan kita in the future? Suka nak share ayat ni. Baqarah: 216 "Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

6. Jadi, pokemon, atau muqaddam? May Allah bless. Assalamualaikum.

No comments: