Saturday 25 February 2012

Come hell or high water.

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Assalamualaikum.

Apa perasaan anda bila dah lama bergelumang dengan sesuatu yang dah biasa dilakukan, dah jadi darah daging dah pun, tapi benda tu anda tahu tak baik, dan anda cuba nak buang perangai tu, tapi susah, sampai anda rasa putus asa?

Ya, aku rasa benda ni. Dan aku tahu susah nak ubah. Susah sangat. Sampai satu tahap, aku rasa macam tak ada satu benda pun yang aku ubah dalam diri aku. Aku masih rasa aku jahat. Aku masih rasa aku teruk. Aku masih rasa hina. Sampai aku rasa putus asa nak berubah. Tapi satu benda aku kena ingat, Allah hargai semua usaha hamba-hambaNya walaupun sebesar zarah. Jadi aku tak boleh berhenti berusaha, aku tak boleh putus asa.

Aku terbaca status kawan aku di Facebook dan aku tahu macam mana dia rasa. Tak, ini bukan hyperbole, ini understatement. Aku pernah rasa apa yang dia rasa. Dan aku masih tengah rasa benda yang sama. Memang, kalau pergi jamming, tak jahat pun. Yang penting solat. Aku setuju. Solat tiang agama. Memang pergi clubbing tapi tak minum arak tak apa, yang penting solat. Itu kata kau. Hiburan boleh, tapi jangan lupakan tuhan.

Jadi, jangan berputus asa dengan apa yang kau dah buat. Jangan sia-siakan hidayah yang Allah dah bagi. Kau kena kuat. Aku kena kuat. Kita kena kuat. Kalau orang lain boleh, kita pun boleh weh. Siapa kata orang yang jamming jahat? Itu semua stigma, diskriminasi. Orang tak kenal kau, jadi jangan tundk pada kata orang.


Daripada Abdullah bin Mas'ud r.a., Nabi SAW bersabda:
"  Penyesalan adalah taubat".
                                                                                              (Riwayat Ibn Majah)

No comments: