Wednesday 16 May 2012

Dulu. Sekarang. Akan datang.

In the name of Allah the Most Merciful and Most Compassionate.

Assalamualaikum. So, aku baca blog Farah Lee, the wifey of Ally Iskandar. And dia cakap pasal berubah. Aku tak ingat exactly apa yang dia tulis, tapi dari yang aku faham, she said something like this:
"Semua orang berubah. Tapi persoalannya bila?"
Entah. Aku tiba tiba rasa macam nak post apa yang aku fikir. Aku selalu rasa nak tegur orang tapi in the end, aku diam aku tak cakap apa apa. Semua orang tau dosa tu salah, tapi semua orang buat tak nampak dan jadikan benda tu sebagai benda baik in disguise. Faham tak? Okay aku bagi contoh. No offense, tapi I'd love to if you take it as something good. Let's just say kawan kau ada boyfriend or girlfriend. And kau nak tegur. Kau nak cakap yang benda tu going nowhere, benda tu dosa, benda tu tak bawak apa-apa. Tapi in the end, kau senyap. And instead of tegur, kau terpaksa go with the flow sebab takut orang fikir kau ni katak bawah tempurung, tak terbukak dengan dunia luar. Kau puji pulak kawan kau yang ber boyfriend girlfriend tu. Kata diaorang sweet couple dan apa-apalah.

Okay, kena mengena?

Here goes. Aku rasa semua orang tahu dosa pahala. Betul? Insyaallah. Kalau tak tau, tanya pada yang arif lah ye. Cuma sekarang ni persoalan berani menegur atau tak. Berani berubah atau tak. Aku pretty sure, insyaallah, orang orang yang couple ni pun, Allah mesti sentuh hati diaorang sikit untuk tunjukkan benda macam ni tak elok. Tapi termakan sangat dengan nafsu sendiri. Jangan salahkan syaitan kalau kau buat dosa. Memang syaitan dah cakap dia akan sesatkan anak Adam sampai semua ikut dia sekali masuk neraka. dan role kita sebagai manusia, sebagai Muslim, sebagai Mukmin untuk fight against syaitan.

Katakanlah, "Jika aku sesat maka sesungguhnya aku sesat untuk diriku sendiri; dan jika aku mendapat petunjuk maka itu disebabkan apa yang diwahyukan Tuhanku kepadaku. Sungguh dia Maha Mendengar, Maha Dekat."
Saba: 50

Allah sendiri dah cakap dalam Quran.

Yang sebenarnya aku post benda ni sebab aku nak tegur sorang coursemate aku. Tapi aku tak berani directly tegur dia. Aku harap dia baca benda ni. Aku tegur kau sebab aku sayang kau? Bila kau buat apa yang kau buat tu, kau rasa solat kau sah ke? Aku takut kalau kau mati dalam keadaan rambut aku kalis air. Nauzubillah.

Alasan manusia buat salah sebab manusia ni tak sempurna tu cliche. Berhenti bagi alasan, wahai diri sendiri.

Peace and out, assalamualaikum



I'm with them. How about you? Let's pray for their freedom, together. Allahuakbar!
 

No comments: