Wednesday 25 July 2012

Ramadhan

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Tiba-tiba diri rasa dewasa tahun ni. Tak sangka, ini tahun ke-19 dapat menyambut Ramadhan. Alhamdulillah. Banyak benda yang perlu kita syukurkan. Antaranya, dapat puasa lagi. Ada orang nak puasa tapi sebab tak sihat, maka tak boleh puasa. Kesian kan? Maka, rasa bersyukur tak sekarang? Cepat, cakap alhamdullilah! Okay, yang tu gurau je. Antara sebab lain patut bersyukur untuk Ramadhan ni, alhamdullilah, Allah panjangkan lagi umur kita kan? Ada orang, tak sempat sambut Ramadhan, Allah sayang mereka maka Allah ambil mereka dulu. Rasa bertuah tak jadi antara hamba-hamba Allah yang terpilih untuk lalui bulan penur barakah ni? Rasa tak? Haa, bertuah kan kita. Dapat puasa, dapat baca Quran dan khatamkan, dapat bayar zakat fitrah, dapat pergi tarawih. Semua yang kita buat (yang baik) Allah bagi pahala banyak banyak. Seronok kan? Rasa bertuah tak sebab Allah bagi peluang sebanyak mungkin untuk tambah pahala dan cari redha Allah?

Puasa ni apa sebenarnya? Maksudnya apa, puasa ni?
Haa, puasa ni maksudnya menahan diri. dari segi istilahnya, menahan diri dari lapar dan dahaga dan melawan nafsu mazmumah. Mazmumah ni maksudnya negatif. Contohnya, nafsu nak shopping, nafsu amarah, nafsu syahwat, nafsu nak makan macam macam sampai borong satu bazar dan lain lain. 

*Ceh, jawapan, ni cemerlang dahlah subjek agama ni? Haha. Tak, sebenarnya waktu SPM dapat B+ je. 






Banyak keistimewaannya bulan Ramadhan ni. Antaranya, pada bulan Ramadhan ni je ada Lailatul Qadar. Malam ni dipanggil malam kemuliaan yang lebih baik dari seribu bulan.
(1) Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada Malam Qadar. (2) Dan tahukan kamu apa itu malam kemuliaan itu? (3) Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. (4) Pada malam itu turun malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan. (5) Sejahteralah (malam itu) sampai terbit fajar.
(Al-Qadr: 1-5)

The surah says it all. 

Maka, nak sia-siakan lagi ke Ramadhan kali ini? Boleh jadi ini Ramadhan terakhir kita. Atau boleh jadi Ramadhan pertama yang kita rasa bermakna. Persoalannya, nak ke sia-siakan peluang ni? I don't know. You tell me.

P/S: Ini jelah yang mampu kongsi. Oh, ni ada lagi satu potong ayat dari Quran.

Wahai orang-orang yang beriman. Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.
(Baqarah: 183)

P/P/S: Ramadhan berbaki 24 hari lagi, roughly. Sempat lagi nak cari redha Dia (:




No comments: